Europejski Kongres Kultury

Wynotowuję z relacji prasowych:
„Kultura to sprawa życie lub śmierci”
„Kultura to kotwica i fundament Europy”.
„Kultura buduje kapitał społeczny i ekonomiczny”
Dysponujemy potężną armią ponad 600.000 nauczycieli, ludzi gotowych do ciągłego odnawiania fundamentów i aktywnego uczestnictwa w wytyczania dróg rozwoju kultury. Czy państwo, społeczeństwo, my – potrafimy skorzystać z tego potencjału ? Jaką strategię, jaką taktykę, jaki oręż mają do dyspozycji nauczyciele do walki o rozwój kulturalny dziecka, ucznia, człowieka, społeczeństwa ?
Może czas na szkołę z kulturą ? Kultura jednym z fundamentów szkoły ?

3 odpowiedzi do “Europejski Kongres Kultury”

  1. Danuta Sterna Says:

    TAK.
    Mnie to boli, że coraz mniej w szkole jest sztuki. Ja np nie miałam przez cały pobyt w szkole ani jednej lekcji muzyki. Pewnie przypadek, ale z konsekwencjami dla mojego życia. Nie umiem nic zaśpiewać, zasypiam na koncercie itp. Świat zamknięty dla mnie.
    Za to (poza szkołą) nauczyłam się ceramiki. Inne osoby wypowiadają takie zdanie: Ale ty jesteś zdolna, ja bym nie potrafiła. A to dlatego, że nie mieli okazji spróbować. Jeśli nawet mieli plastykę w szkole, to była to jedna godzina tygodniowo, w której nie zdążyli nawet wyjąc kredek z tornistra. A potem mieli historię sztuki, czyli oglądanie slajdów z obrazami.
    Czas szkolny, to jedyny czas na spróbowanie, potem już przeważnie nie ma dobrej okazji. Potem to trzeba robić kongresy o kulturze.
    Danusia

  2. Danuta Sterna Says:

    Wiesławie
    Zabezpieczenie w postaci wpisywanego kodu jest okropnie kłopotliwe, 4 razy próbowałam. Chyba lepiej kasować spamy własnoręcznie.
    Danusia

  3. Wiesław Mariański Says:

    „Czas szkolny, to jedyny czas na spróbowanie, potem już przeważnie nie ma dobrej okazji.”
    Piękne spostrzeżenie. I nie dotyczy tylko działań artystycznych. Szkoła to czas próbowania wielu spraw. Potem bywa za późno, brak możliwości, czasu, sposobności, ochoty, pieniędzy, wyobraźni, śmiałości, … .
    To może być jedna z definicji współczesnej szkoły: szkoła to miejsce i czas próbowania.
    Próbowanie wiąże się z poszukiwaniem i wybieraniem. Przy próbowaniu dopuszcza się błędy. Próbowanie to degustacja, więc degustujący nie musi być ciągle oceniany.

Dodaj odpowiedź